Pressemelding 14.10.2020

I henhold til en undersøkelse utført av det ledende skadeverkstedet i Norden, Werksta, bruker 16 % av nordmenn sjelden eller aldri refleks når de går ute i mørket. Torsdag 15. oktober er den nasjonale refleksdagen i Norge. For å markere dagen ønsker Werksta å minne alle fotgjengere på at refleks er den billigste formen for livsforsikring som finnes.

I henhold til Trygg Trafikk, skjer 40 % av alle fotgjengerrelaterte ulykker når det er mørkt. Bruk av refleks øker synligheten din betraktelig i mørket og reduserer risikoen for ulykker.

– Resultatene viser at nordmenn bruker mer refleks enn nabolandet Sverige, der bare 37 % alltid bruker refleks. Men det er rom for forbedring hos oss også, ettersom bare 32 prosent av oss sier at vi bare bruker refleks av og til når vi går ute i mørket. Dette tallet er ganske enkelt for dårlig, sier Georg Risheim, landsjef for Werksta Norge.

De mest aktive refleksbrukerne i Norge er de eldre aldersgruppene. Desto yngre de spurte var, desto mindre sannsynlig er det at de brukte refleks.

– Det jeg synes er mest bekymringsverdig, er at én av fem sier at barna deres bare bruker refleks av og til. Videre sier 11 prosent av foreldre at barna deres aldri eller sjelden bruker refleks. Riktig adferd i trafikken læres i barndommen. Målsetningen må være at hvert eneste barn i barnehage og skolealder bruker refleks i fremtiden, sier Georg.

Refleks øker synligheten til fotgjengere betraktelig. Føreren i en bil med nærlys kan oppdage en person med mørke klær på 20–30 meters avstand, med lyse klær på 60 meter hvis sikten er god. Men den som bruker refleks blir synlig allerede på 125 meters avstand.

– Refleks er helt klart det kuleste motetilbehøret denne høsten. Den tradisjonelle prismerefleksen er fortsatt den mest effektive typen, men du kan også gå for en refleksvest eller et refleksbånd. Når det gjelder sikkerhet, blir det aldri for mye «bling», ler Georg.

Den første fotgjengerrefleksen ble oppfunnet av den finske bonden Arvi Lehti i overgangen mellom 1940- og 50-tallet. Lehti fant opp refleksen for å gjøre tilhengerne sine mer synlige. Refleksen ble standardisert i 1979. I motsetning til i Finland, krever ikke svensk lov at fotgjengere må bruke refleks.

Undersøkelsen bestilt av Werksta, ble gjennomført i Norge av Syno International mellom januar og februar 2020 i form av en nettbasert undersøkelse. Undersøkelsen bestod av et demografisk representativt utvalg bestående av 1007 personer. I Finland bestod utvalget av 1169 personer (2018) og det var 1010 personer som deltok i Sverige (2/2020).

MER INFORMASJON:

Ved spørsmål, tak kontakt med Georg Risheim, Leder Werksta Norge
Tel: +47 908 48 770, E-post: georg.risheim@werksta.no

Werksta er Nordens ledende kjede av bilskadeverksteder, med 65 verksteder I Sverige, Finland og Norge. Gruppen har 750 dyktige fagarbeidere og en årlig omsetning på over 100 millioner Euro i 2019. Werksta ønsker å være foretrukken partner for forsikringsselskap og kunder med bilskader, og sikter mot å ha bransjens høyeste kundetilfredshet.